تکذیب خبر 'برخورد اهانت‌آمیز' با زنان ملاقاتی در زندان پلچرخی کابل
نوشته شده توسط : breketid

در این زندان شورشیان طالبان، قاچاقچیان مواد مخدر و زندانیان عادی نگهداری می‌شوند.

وزارت داخله (کشور) افغانستان گزارش‌های مربوط به 'برخورد اهانت آمیز' در هنگام بازرسی بدنی زنان ملاقاتی در زندان پلچرخی را رد کرده است.

اخیرا برخی مقام‌های افغان و آمریکایی به رسانه‌های غربی گفته‌اند که ماموران این زندان هنگام ملاقات زنان با بستگان زندانی خود، آنها را بازرسی بدنی می‌کنند و گاهی بخش‌های حساس بدن آنها نیز بازرسی می‌شود.

یکی از مسئولین سابق این زندان که نخواست نامش فاش شود، در گفتگویی با بی بی سی گفت که فقط "در موارد مشکوک"، زنان ملاقاتی به این صورت تفتیش می شوند، اما این مساله عمومیت ندارد.

زندان پلچرخی بزرگترین و بدنام ترین زندان در افغانستان است که هنوز به دستگاه اشعه مجهول و دیگر وسائل الکترونیکی مجهز نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، زنان بر خلاف مردان به شدت بازرسی می شوند و حتی بخش‌های حساس بدن آنها نیز توسط زنان نگهبان بازرسی می شود.

تعلیق کمک‌های آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی گزارش داده است که دولت آمریکا پس از آنکه وزارت داخله افغانستان درخواست مکرر واشنگتن مبنی بر توقف این نوع بازرسی بدنی زنان را نپذیرفت، به عنوان اهرم فشار، تمامی کمک‌های مالی‌اش را به زندان پلچرخی متوقف کرده است.

اما صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در گفتگویی با بی بی سی گفت که در هیچ موردی زنان ملاقاتی به صورت توهین آمیز بازرسی نشده اند.

آقای صدیقی گفت: "این موضوعات صحت ندارد و تمام مسایل در محابس بر اساس قوانین محابس صورت می گیرد. ما همچو موارد را در قانون محابس نداریم که همچو تفتیش از خانم‌ها و یا آقایان صورت بگیرد. در بازدیدی که وزیر داخله هفته گذشته از زندان داشت ما با همچو موارد برنخوردیم."

اما یکی از مسئولین پیشین زندان پلچرخی، که نخواست نامش فاش شود، به بی بی سی گفت که در گذشته مواردی اتفاق افتاده است که زنان ملاقاتی در لباس زیر خود وسایل ارتباطی مانند موبایل و مواد مخدر را پنهان و به داخل زندان منتقل کرده اند.

به گفته وی، این مساله سبب شد که مسئولان زندان چنین تدابیری را اتخاذ کنند، اما او تاکید کرد که این مساله عمومیت ندارد.

رسانه های غربی نیز به اظهارات بعضی از زنان نگهبان و زنان ملاقاتی در زندان پلچرخی استناد کرده اند.

آمریکا از جون (ژوئن) سال ۲۰۰۹ تا کنون بیش از ۱۴ میلیون دلار برای بازسازی زندان پلچرخی مصرف کرده است.

نبود تجهیزات الکترونیکی

صدیق صدیقی

"این موضوعات صحت ندارد و تمام مسایل در محابس بر اساس قوانین محابس صورت می گیرد. ما همچو موارد را در قانون محابس نداریم که همچو تفتیش از خانمها و یا آقایان صورت بگیرد. در بازدیدی که وزیر داخله هفته گذشته از زندان داشت ما با همچو موارد برنخوردیم"

در حالی که هم اکنون حتی بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ در کابل به وسایل الکترونیکی بارزسی مجهز شده اند، زندان بزرگ و معروف پلچرخی هنوز به این گونه دستگاه‌ها مجهز نشده است.

آقای صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت که در آینده اقدام به تهیه این وسایل خواهد شد. او افزود: "بدون شک امکانات هنوز هم محدود است. تازه مسئولیت محابس به وزارت داخله منتقل شده است."

سخنگوی وزارت داخله همچنین گفت: "وزارت عدلیه (دادگستری) شاید امکانات آن را نداشت تا ماشینهای اکس-ری را که به خصوص برای تفتیش (بازرسی) بدنی به کار می رود، نصب بکند. وزارت داخله پس از ارزیابی این نواقص به تهیه و نصب دستگاه اکس-ری مبادرت خواهد کرد."

زندان پلچرخی از بدنام ترین زندانهای چند دهه اخیر در افغانستان محسوب می شود و در حال حاضر حدود هفت هزار زندانی در این زندان نگهداری می شوند.

در این زندان شورشیان طالبان، قاچاقچیان مواد مخدر و زندانیان عادی نگهداری می‌شوند.

این زندان در گذشته نیز کانون تحولات بوده است. هم اکنون شماری از زندانیان دست به اعتصاب زده و گفته می شود که برخی آنها لبهای خود را دوخته اند.

وزارت داخله افغانستان به تازگی مسئولیت زندان‌های سراسر این کشور را به دوش گرفت. پیش از این مسئولیت حفاظت از زندانها به دست وزارت عدلیه (دادگستری) بود.

برخی از کارشناسان گفته اند این موضوع که وزارت داخله تجربه ای در مدیریت زندان‌ها ندارد، باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.





:: برچسب‌ها: بچه ها , زنده , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: